FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups
RegisterRegister   ProfileProfile  Log in to check your private messagesLog in to check your private messages  Log inLog in

Raiding: Raid richtlijnen

Post new topic   Reply to topic    Forum Index -> Guild News
View previous topic :: View next topic  
Author Message
xien
WoW ArmoryOfficer alt
Level 80
Paladin

PostPosted: Mon Apr 27, 2009 3:44 pm    Post subject: Raiding: Raid richtlijnen Reply with quote

Optimus Pruim is een casual guild: niets hoeft. Je hoeft niet mee te gaan raiden of altijd online te zijn, maar als je mee wil gaan met een raid wordt er wel 100% van je verwacht. We zijn inmiddels een grote guild geworden en voor iemand die niet voor 100% mee gaat zit iemand anders die misschien wel 100% geven te balen dat hij niet mee kan. Daarbij stel je 9 anderen die wel graag willen teleur.

Vandaar dat we om deze reden en om alles soepel en eerlijk te laten verlopen de volgende richtlijnen hebben opgesteld en zullen handhaven.

Het mag voor zich spreken dat je niet meteen overal mee naar toe kan. Om mee te kunnen naar (bepaalde) raids moet je aan bepaalde eisen voldoen. Dit komt omdat we anders de raid simpelweg niet halen. Om dit in goede banen te leiden hebben we hiervoor de volgende richtlijnen opgesteld.

Voor alle raids geldt: Zorg ervoor dat je de tactics en character kent! Het is dus vereist dat je wat ervaring op hebt gedaan in heroics. Als je denkt dat je goed genoeg bent om mee te gaan zorg er dan voor dat dit bekent wordt bij een raidleader/officer of guildmaster.

Naxxramas
Tanks: def cap / 25k HP.
DPS: hit cap, 1400 dps

Ulduar / Malygos (progressie)
Zie Naxxramas
DPS: minimaal 2.5k DPS
Allemaal: 80% naxx gear.

Raid voorbereidingen

Buffs
Iedereen zorgt voor foodbuffs en flasks. Geen uitzonderingen. Er zijn zat mensen in de guild die alchemy of cooking hebben. En anders is er altijd nog de AH. Ga dit ook niet nog om 19:25 vragen, want dan moet er weer omgelogd worden etc. Geen food buffs én flasks = niet raiden! Zorg dat je gerepaired bent en genoeg reagents bij je hebt.

Tactics
Iedereen zorgt voor kennis van de instance. Ken je een baas niet, dan vraag je dat maar aan een guildie of lees je internet. De meeste tijd gaan verloren aan uitleg over de baas en daar gaan we gewoon geen tijd aan verspillen. Natuurlijk kan het zo zijn dat je de tactics niet begrijpt of wat dan ook, maar geef dat dan van tevoren aan en niet tijdens de raid (dus ook niet 15 min voordat de raid begint.

Teamspeak
Zorg ervoor dat je op Teamspeak zit, belangrijke informatie wordt namelijk over teamspeak besproken. Het is geen must om een microfoon aan te schaffen, maar is in de meeste gevallen wel handig. Het belangrijkste is dat je ons kan horen. Gegeven over onze teamspeak server zijn te vinden in de volgende post http://optimuspruim.guildomatic.com/forums/viewtopic.php?t=4.

Verplichte addons
Zie het topic http://optimuspruim.guildomatic.com/forums/viewtopic.php?t=14 voor de verplichte addons. Je zal merken dat het stukken handigere raiden is.

Starttijd
Raid invites starten om 19:30 wow-tijd. Niet gaan lopen zeuren van tevoren of de invites al zijn begonnen. Raid invites worden gedaan door de Raidleader. Heb je om 19:35 nog geen invite en heb je je wel ingeschreven, whisper de Raidleader dan. Als de raidgroep vol is zullen we direct beginnen met summonen, dus zorg dat je klaar staat.

Eindtijd
De raid duurt tot 23:00 uur. Bij nieuwe bazen kan hiervan afgeweken worden, maar alleen in overleg met de raiders. Als er teveel mensen vervangen moeten worden is het einde raid(omdat dit weer tijd verlies geeft). De raidleader heeft het laatste woord hierin.

Tijdens de Raid
De Raidleader heeft ALTIJD het laatste woord. Indien je het daar niet mee eens bent, kan je NA DE RAID altijd in discussie met deze persoon, maar nooit tijdens.
Bij uitleg van de tactics praat de raidleader. Raidleader vraagt daarna wie het niet snapt en legt het eventueel nog een keer uit. Alleen raidassistants geven aanvulling. We gaan er vanuit dat dit niet nodig is aangezien iedereen geacht wordt de tactics te kennen!

Tijdens de Bossfight praten alleen degene die met elkaar moeten communiceren. Tijdens trash kan er gelult worden.

Als een boss down is LOOT ER NIEMAND! Communiceren doe je dan over teamspeak dus GEEN RAIDCHAT MEER op dat moment. Iedereen loopt naar de uitgang van de kamer. Looten is niet meer nodig omdat de emblems toch automatisch gaan bij het looten. Lootmaster linkt loot en zal vervolgens de standaard loot procedure doorlopen. Voor meer informatie over de loot proceduren zie http://optimuspruim.guildomatic.com/forums/viewtopic.php?t=79. Pas als de loot verdeelt is wordt de raidchat weer gebruikt en gaan we meteen verder met de volgende trash.

Tijdens de raid ben je altijd volledig gebuffed met foodbuffs en flask. Als je dood bent gegaan zorg je dus dat je weer een nieuwe foodbuff hebt.

Progressie
Progressie, wat is dit? Wij zien dit als nieuwe raid uitdagingen. Besloten na overleg is dat progressie alleen op raidavonden gepland wordt. Dit om te voorkomen dat vaste members nieuwe uitdagingen mislopen of dat members voor een guild raid al saved zijn. Controleer eerst altijd of een raid is ingepland, anders kan je een raid altijd met een PuG clearen.
Hier zal bijgehouden worden wat op dit moment als progressie gezien wordt.
Progressie:
- Eye of Eternity: Malygos normal
- Ulduar 10

Raids op farm
- Naxxramas 10

Vragen en ideeën zijn altijd welkom.

Happy raiding..

Met dank aan onze raidleaders..deze post wordt zo nodig ge-update
Back to top
View user's profile Send private message
bobje

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 3:10 pm    Post subject: Raids... Reply with quote

Hey,

Ik ben een beetje teleurgesteld in onze Raid avond van gisteren (05/11/2009)

Ook denk ik dat we een beetje willen lopen voordat wij kunnen wandelen.
Het was overduidelijk dat we een beetje te licht zijn voor Uld 25.

Ik vind de Raid richtlijnen op dit Forum zeer professioneel en vind dit dan ook jammer dat enkele guildies dit zeker niet toepassen (misschien niet gelezen?) (ik spreek dan op DPS gebied)

Misschien dat een Nax 25 beter zou zijn om de flow te behouden maar vrees dat dit ook geen oplossing is (teveel deelnemers aan de raid worden dan gedragen door de mensen die niet echt nax willen doen omdat ze die al teveel gezien hebben, niets meer nodig hebben of voor andere redenen)

Beter dan te lullen over hetgeen gebeurd is vind ik het beter om mijn mening te posten en een mogelijke oplossing aan te reiken, de Guild leiders doen daar dan mee wat ze willen, no hard feelings, ik moest dit kwijt Confused

Mijn mening:
Ik respecteer de mening van de guild ivm vaste raid groepen. Er zullen waarschijnlijk verschillende dingen gebeurd zijn die deze beslissing rechtvaardigen en dat begrijp ik ook (moet er daarom nog niet mee akkoord zijn Wink )

Maak een tussenrang (tussen Pruim en pRuim) en koppel daar voorwaarden aan die op Raid richtlijnen vermeld staan (ook af en toe updaten Confused )
Tanks: 30K Hp/Def cap
Healers: 18K mana
Dps: min 2 – 2.5K
Als dit gebeurd weten de raidleiders wat voor vlees ze in de kuip hebben en komen ze niet voor verassingen te staan bij het selecteren van deelnemers aan de raid.
Opm: voor Uld 25 dienen de minimum voorwaarden opgetrokken te worden naar:
Tanks: 35K
Healers: 19K mana
Dps: min 3.5K
(deze waarden kunnen nog over gediscussieerd worden)

Ook zou ik de mensen wat meer motiveren om de in game kalender meer te gebruiken, en indien men accept moet men daar ook zijn (uitgezonderd RL probs)
Misschien enkel met de mensen die ingeschreven zijn laten deelnemen aan raid om de signups wat meer waarde te geven.

Ik hoop hiermee niet teveel mensen tegen de borst te stoten, als Vlaming ben ik meestal wat geremd maar moest dit toch even kwijt.

Grtz
Chris a.k.a. Bobje/Imothepp
Back to top
Treqlium
WoW ArmoryAlt
Level 80
Warrior

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 4:54 pm    Post subject: Reply with quote

pff wat een wall of text Razz maar goed ik ben het groot een deel met je eens ben nog niet lang "Raidleader"(1 dag Razz) maar voor Ulduar25 zijn sommige mensen ready maar zeker niet 25.

veder over de minimum wat je moet hebben aan stats vind ik zelf niet rechtvaardig aangezien sommige classes neem bijvoorbeeld een healer niet altijd veel mana heeft maar wel de skills.

Bijvoorbeeld geef mijn Druid(Unpure) 10k mana en ik heal nog steeds net zo veel als ik met 20k mana doe het is gewoon dat mensen de "Skills"moeten hebben en ECHT weten wat ze doen en hun class begrijpen.

Bijvoorbeeld weten wat je moet gemmen, enchanten en welke stat meer weegt dan de ander, aan deze info kan je zo makkelijk komen door onder andere eigen ervaring, forums en gooi zo nu en dan je gear is om bijvoorbeeld voor de healers ben jij meer een mana hoer of een spellpower hoer, ga dan proberen te balancen tussen die 2 want je kan wel veel Spellpower hebben maar als je daarmee niet lang kan healen heb je er geen hol aan zelfde geld voor MP5.

dus een minimum stellen van wat je aan HP of Mana moet hebben vind ik aan 1 kant goed andere kant ook niet je hebt ook 2 soorten tanks een avoidence tank en stamina tank(ik zelf heal liever een avoidence tank).

Over het calender gedeelte wordt aan gewerkt bijvoorbeeld als mensen zich inschrijven en daarna niet meer komen opdagen op de dag zelf en laten niks van zich horen zeg dan maar hoi tegen je demote want zulke dingen maken mensen echt boos zeker als diegene niks van zich laat horen.

Verder over het Raiden zelf in OP is de laatste tijd flink gezakt maar daar zijn we echt waar zeker mee bezig om dat weer terug te krijgen dit komt onder andere doordat sommige mensen die een grootte rol hadden in raid groeps afwezig zijn dus kom je steeds meer mensen te kort en zakt het zooitje in.

Meerdere raidgroepen blijft ook lastig aangezien 80% van OP een DPS is en we maar 10% aan tanks en 10% aan healers hebben dus kom je vaak voor je 2e raid groep tanks en healers tekort waardoor je dus mensen iedere keer moet teleurstellen dat ze niet mee kunnen.
Dus dan maar een 25 mans want daar heb je het zelfde aantal tanks voor nodig alleen wat meer healers dus is het hopen dat de 10% van de healers ook mee wil en kan.

Laatste punt over de toekomst ik zie het raiden wel terug komen alleen lopen we iets te hard van stapel denk ik zelf we blijven casual en dat wil ik zelf ook houden dus verwacht ook niet dat als 3.3 uitkomt dat je binnen 1 week al voor Arthas staat want die staat nog heel ver weg van ons dit gewoon omdat we casual zijn en hoe verder een Casual guild komt hoe leuker want je komt steeds een stukje verder met mindere gear en ja dit kan lijden tot een gruwlijk aantal veel whipes waardoor je soms gewoon moet stoppen omdat anders mensen te boos worden, andere mensen geven andere de schuld, je motivatie raakt op, je let niet meer op etc etc etc.

Voor zo ver mijn wall of text onthoud we zijn er mee bezig en proberen het Raiden weer terug te krijgen maar ook wij zijn niet 24/7 online en hebben ook school/werk/kids/een leven Razz

Wees Gegroet mijn dierbare Pruimen en tot de volgende spannende wall of text van!! .... Jeroen Smile

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 9:13 am    Post subject: Reply with quote

Kijk he wat er mis loopt is wat er veranderd is de laatste maand.
Een maand geleden had je nog een redelijke progression werking, sinds Tijn op verlof is gegaan is de progression echter volledig weggezakt. Er is in héél die periode 1 keer ToTc 10 gedaan. Dit was waar de progression groep zat, we konden ToTc + Ony 10 op 1 avond clearen. In plaats van dit echter te farmen is dat volledig links komen te liggen.

De één na de andere Ulduar pull groep met in het begin nog een verhouding van 5/5 progression raiders en 5 andere was het enige dat nog echt gepland werd. En lord behold hoe langer hoe minder Progression raiders incl mezelf zien dit nog zitten. een shift werd geprobeerd naar ulda 25 maar dat is ook een vergissing omdat de niet progresion raiders daar gewoon niet klaar voor zijn.

Wat er moet gebeuren is wat ik al veel eerder heb gezegd, er moet terug een scheiding komen van progression raiding en andere. De progression moet terug in TotC farmen zodat ze sterker worden, als alle progression raiders full ToTC gear zitten kunnen ze misschien in ulduar 25 de rest hun slechtere prestaties rechttrekken, maar met de gear die ze nu hebben gaat dat niet.
=> Tegelijkertijd betekend dit dat de andere Ulduar 10 moeten doen om die verrekte tactics te leren. Wat een klerezooi om in een ulduar 25 te gaan staan als je de boss nog nooit hebt gezien!

Nu gaat de progression verloren en als je die verliest verlies je alles.

En ja meerdere 10 man groepen (1 ToTC 1 Ulduar) betekenen meer tanks maar dat is nu een maal zo. Daar zijn twee oplossingen voor. Oftewel moeten er een paar stoppen met freeloaden als ze eergens willen geraken en omspeccen ofwel moet je de raidgroepen op andere dagen laten raiden zodat de tanks en healers van de progression kunnnen helpen bij de andere.
Ik merk op dat zaterdag tegenwoordig ook een raid avond aan het worden is, een raid avond waar precies meer niet preogresiion raiders op zijn dan wel => awel dan maak hier ulduar 10 voor de Pruimen van en behoud de progressie planning voor pRuim intact in de week.

Voorts heeft Bobje dik gelijk met te zeggen dat teveel mensen te weining dps doen. Wat mij vooral stoort is dat sommige van die mensen pRuimen zijn!!!! dat KAN NIET. Met alle respect maar pRuim zijn mag niet enkel betekenen aanwezig zijn, zoals voorgeschreven op deze site moeten dat mensen zijn die hun class en de raid kennen! Dat is voor een deel van de pRuimen duidelijk niet!

Het is moeilijk een raid deel uibouwen in een casual guild, maar met laks zijn voor de raiders kom je er juist niet, de raid groep moet streng bewaakt worden, en als je niet presteert sorry maar dan moet je van pRuim terug naar Pruim. Dat is geen ramp maar als je dat niet als regel houdt heeft het allemaal geen zin dan IS er geen raid/ progresion groep dan is er alleen maar een hoofdletter.pRuim moet een raid mentaliteit hebben, dat betekend ook dat niet presteren = falen en geen pRuim zijn.
Pruim wil zeggen casual player die wel eens wil raiden maar zich niet wil bezighouden met nog beter te worden, rotaties te leren, leren hoe je moet bewegen, hoe je moet dps'en of healen of ..., leren hoe je moet bewegen én dps'en tegelijkertijd enz.

Ik hoop dat de ommekeer in de guild nu verandering gaat brengen maar als ik naar de calender kijk ziet dat er niet zo uit! Ik zie een random raid op maandag (... are you kididing me, ik schrijf me enkel in als ik weet naar waar we gaan ik ben geen Pruim) en een Nax10 een NAX10 godbeterd op donderdag.

Kijk ik ben 3 weken geleden in een alt gekropen omdat ik het niet ToTC farmen gedoe beu was en ik heb nog een mage, priest, shaman en rogue staan die ik verder kan levellen na men warrior die ik nu aan het doen ben. Maar niet iedereen gaat zo reageren en je gaat goeie spelers beginnen verliezen als dit niet snel opgelost wordt, is het niet verliezen aan andere guilds dan is het aan cross server raids. Maar als die progresie verdwijnt verlies je je voortrekkers en als je die verliest verlies je alles want dan ga je nooit meer uit ulduar 10 geraken.

En ja joehoe weer een wall of tekst, maar er is iets mis, lees de walls en wimpel ze niet af, we melden het tenminste.
heb er wat kleurtjes in gezte om de wall wat te doorbreken

aka: Urgtha, Rogarth, Rokhal, Rokhila
Back to top
NaraYuki
WoW ArmoryTrial
Level 80
Rogue

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 9:59 pm    Post subject: Reply with quote

1 wil je de volgende keer niet weer kleurtjes gebruiken dat maakt het lezen van die tekst muur alleen maar lastiger.

2 we hebben ulduar 10 nog niet eens gecleared dus daar is nog progressie genoeg te halen. die laatste baas moet nog neer.

3 ik neem aan dat iedereen die pRuim geworden is zich bewezen heeft naar de guildleiders toe en die houden dat heus wel in de gaten, doe je niet genoeg krijg je weer een demote. Dat heb ik al een paar keer gezien, dus dat gebeurd ook.

4 Als je graag veel en met echte serieuze mensen wil raiden om totc enzo te farmen moet je maar naar een raiding guild gaan. Ik wil niet iedere week totc doen omdat jij badges wil hebben, ik wil ook ulduar doen omdat ik die nog niet gecleard heb. Ik wil ook eoe doen omdat ik daar nog achievents heb. het zelfde geld voor de andere raids. Bovendien was Ulduar en al voor Totc dus heb je de gear (hoe leuk de gear die daar valt ook is) niet nodig om Ulduar 10 of 25 te doen. voor ulduar 25 moet ulduar 10 gear genoeg zijn.
Back to top
Ærror
WoW ArmoryAlt
Level 80
Warrior

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 10:10 pm    Post subject: progressie Reply with quote

Roel ik wil je maar 1 ding zeggen.

Je bent te goed voor ons en ik wens je veel plezier.

\\@_
Back to top
dragonheart

PostPosted: Sun Nov 08, 2009 10:41 pm    Post subject: Reply with quote

3 healers 1 tank gestopt kan jij zo snel zulke mensen vervangen ?.
en dan wel mensen met dezelfde skills en gear.

dat is alles wat ik over dee post zeg
Post new topic   Reply to topic    Forum Index -> Guild News All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum